Image Image Image Image Image Image Image Image Image
4letý a 6letý obor

21 Kvě

By

Zeměpisná olympiáda v koronavirové krizi proběhla on-line

21 května, 2020 | By |

Zeměpisná olympiáda 2020 reagovala na nastalou krizovou situaci. V okresním kole, které proběhlo v únoru přímo na Gymnáziu  Dvůr Králové n. L. za účasti zhruba stovky soutěžících, si vybojovali postup v kategorii D M. Kubíček ze IV. ročníku a D. Totka ze III. ročníku. V kategorii C postup získala K. Kubíčková ze sekundy. Už to byl pro všechny úspěch, neboť v zeměpisné olympiádě postupují z okresu maximálně první 2 soutěžící. Na divokou kartu podle počtu bodů se doplňuje zbylých 5 z celého kraje.

V krajském kole, které proběhlo snad mezi olympiádami jako jediné na konci dubna on-line způsobem kvůli koronavirové pandemii, jsme si vedli skvěle.

M. Kubíčková, kategorie C, získala vynikající 2. místo a jen o jediný bod nezískala postup do celostátního finále. Situace byla nečekaná a náročná: „Přestože se ZO konala on-line a my měli možnost ji vyplňovat z pohodlí domova, tak jsem byla opravdu ve stresu, zda vše stihnu. Možná to bylo právě tím, že jsme všichni neseděli v jedné třídě, kde je cítit napětí mezi jednotlivými soutěžícími, ale také samotné zadání mi přišlo opravdu těžké. Všechny ostatní věci, jak organizační, tak technické, probíhaly hladce, protože pořadatelé mysleli na všechny možné potíže, se kterými bychom se mohli setkat. Jen jediná nevýhoda byla, že výpočty se musely rozepisovat slovně.“

Zajímavé je, že každý účastník vidí novou zkušenost jinak. D. Totka, kategorie D, se umístil na krásném 3. místě a M. Kubíček na 14. místě.

A jak hodnotí novinku D. Totka?

„Když jsem zjistil, že se bude ZO konat on-line, měl jsem trochu pochybnosti o tom, jak to bude vše probíhat. Ale samozřejmě jsem byl rád, že se ZO letos úplně nezrušila. To by mě mrzelo. Mé pochybnosti ale byly zbytečné, jelikož dle mého byla olympiáda organizačně zvládnutá na jedničku. Řešit olympiádu bylo trochu jiné než jako v předchozích letech ve třídě za přítomnosti ,soupeřů‘. Možná jsem necítil tolik ten ,stres‘. Doma jsem měl možnost si vše připravit, abych se nenechal ničím rušit. Asi mně to trochu pomohlo. Mohl jsem se soustředit jen na olympiádu. (I když možná někomu právě vyhovuje ten stres a tlak a díky tomu podá lepší výkon.) Jsem rád, že se organizátoři, ačkoli ZO probíhala online, nevzdali jednoho úkolu v praktické části, a to tvorby mapy s kartogramem hustoty zalidnění v krajích ČR. Přestože bylo trochu komplikované 

vytisknout před ZO obrys mapy a po vypracování ji poslat přes sdílené úložiště organizátorům k ohodnocení, moc se mi tento úkol líbil. Myslím si, že olympiádu ozvláštnil (v kladném smyslu slova).“

Studenti si tentokrát museli sami hlídat čas zadání a zejména na minutu včas postupně odevzdat všechny části olympiády. Možností bylo i využití digitálních atlasů.

Všichni studenti obstáli na výtečnou, úžasně se zhostili novinek a výborně reprezentovali naše gymnázium.

Mgr. Blanka Hofmanová